הצלחה גדולה לרכבת העמק

תמונת המאמר

בניגוד לכל התחזיות. יותר משני מיליון נוסעים נסעו ברכבת העמק שנחנכה לפני כשנה. כך עולה מנתונים שהוצגו לשר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ. גם בקו הרכבת לכרמיאל נרשם ביקוש מרשים. בשלושת החודשים הראשונים להפעלת הקו נסעו בקו כחצי מיליון נוסעים.

מנתוני רכבת ישראל עולה כי ברכבת העמק, שנפתחה באוקטובר 2016 נסעו עד כה כ-2.1 מיליון נוסעים. בתחנת יוקנעם - כפר יהושע עברו עד היום 383,789 נוסעים, בתחנת מגדל העמק - כפר ברוך עברו 301,583 נוסעים, בתחנת עפולה עברו 850,517 נוסעים ובתחנת בית שאן עברו 563,418 נוסעים.

גם בקו הרכבת לכרמיאל נרשם גידול מרשים. בשלושת החודשים הראשונים להפעלתו של הקו, בוצעו כחצי מיליון נסיעות. בחודשים ספטמבר עד אוקטובר, עלו בתחנת אחיהוד 29,015 נוסעים, ובתחנת כרמיאל 226,175 נוסעים. בחודשים אלה ירדו בתחנת אחיהוד 25,532 נוסעים, ובתחנת כרמיאל 189,609 נוסעים.

לפני כארבע שנים, הצליח השר כץ למנוע את הקפאת שני הפרויקטים המסילתיים החשובים בצפון, רכבת העמק והרכבת לכרמיאל. זאת, בעקבות הקיצוצים שבוצעו בתקציב המדינה. השר כץ הזהיר כי הקפאת הפרויקטים במספר שנים תגרום לאובדן של מיליארדי שקלים שכבר הושקעו.

השר כץ ציין כי הקמת קו רכבת העמק והקו לכרמיאל הם הישג גדול וחשוב עבור כל תושבי מדינת ישראל, שיסייע בצמצום פערים חברתיים וכלכליים וירחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה עבור תושבי מדינת ישראל. כמן כן, הם יקדמו פתרונות דיור מוזלים לכלל התושבים.

שר התחבורה הוסיף כי משרדו מתכנן להאריך את קו הרכבת מכרמיאל לקרית שמונה וציין כי בנוסף לאיכות חיים גבוהה יזכו תושבי הגליל והמטיילים הרבים הפוקדים את האזור, במערכת תחבורה מתקדמת ומהירה. "אנו גאים להביא את בשורת הרכבת למגדל העמק, בית שאן, עפולה, יקנעם, עכו, כרמיאל, בית שאן וערים נוספות, זאת במקביל להשלמתם של פרויקטים תחבורתיים נוספים בצפון ובדרום", הוסיף כץ.

"מתווכי נדל"ן יודעים כבר מזמן כיצד הרכבת משפיעה על הביקושים באזורים הסמוכים לתחנות רכבת או שיש להם חיבור נוח ונגיש אליה. זה קרה לפני יותר מעשור בבנימינה ובפרדס חנה, זה קרה בשנים האחרונות ביבנה, בראשון לציון - מערב, בנתניה מזרח וזה מה שקורה עכשיו בבית שאן, בכרמיאל ובעפולה ובמקומות רבים נוספים בארץ", אמר השר כץ.

עם פתיחת קו הרכבת לכרמיאל, יכול היה כל נוסע, בלי קשר למקום מגוריו, לעלות בתחנת הרכבת החדשה כרמיאל ולנסוע לכל יעד בארץ ללא תשלום, במשך שלושה חודשים רצופים. מהיום, ניתנת לנוסעים הנחה של 50% בנסיעה מתחנת כרמיאל לכל יעד בארץ, במשך שנתיים נוספות.

קו הרכבת עכו - כרמיאל כולל מסילה כפולה באורך של 23 קילומטרים המתפצלת מקו רכבת החוף. תוואי המסילה כולל בין השאר, מנהרות, גשרים והטיית נחלים. תוואי המסילה עובר במקביל לתוואי כביש 85 מעכו לכרמיאל.

לאורך מסילת העמק שהוקמה בין חיפה לבית שאן, נחנכו ארבע תחנות רכבת חדשות מתוך שש תחנות שתוכננו על תוואי הקו: בית שאן, עפולה, מגדל העמק- כפר ברוך ויוקנעם- כפר יהושוע. בשלב מאוחר יותר, מתוכננות שתי תחנות רכבת נוספות, האחת במרכזית המפרץ  והשנייה בנשר.

שר התחבורה הנחה את אנשי משרדו לקדם את חיבור המסילה מבית שאן למעבר הגבול נהר הירדן (גשר שייח' חוסיין). המסילה תיתחבר בעתיד לרשת הרכבות הירדנית. רכבת העמק תוכל לשמש גם את הרשות הפלשתינית באמצעות שלוחה שתתפצל לכיוון ג'נין.

מרכבת ישראל נמסר כי "אנו שמחים לראות כי תושבי הצפון עושים שימוש רב בקווים החדשים. רכבת הגליל ורכבת העמק הינן שלב נוסף לקראת הדור הבא של רכבת ישראל. כבר בעתיד הקרוב, הרכבת תעניק שרות לקהלים חדשים, במקומות חדשים, ביותר רכבות וליותר יעדים. אנו גאים בהצלחת רכבת הגליל והעמק, ובהגשמת חזון רכבת ישראל כחברה עסקית-חברתית".

מאמרים נוספים